Bild: Robert Schiller, professor vid Yale University

– Fattar du inte, säger min dotter.

Jag sitter och försöker hjälpa henne med dagens kluriga mattefråga (hon går andra året på gymnasiet). Jag tittar på provexemplet bredvid i läroboken. Det är bara ett problem: det saknas ett logiskt moment i det förklarande exemplet bredvid som utger sig för att förklara den här typen av tal – man hoppar från A till C utan att säga nåt om B. Det går inte att lösa talet på basis av den förklarande bakgrundsinformationen. Jag svär och suckar alltmedan dottern misströstar. Boken är bedrövlig.

– Ett klassiskt pedagogiskt fel, sa jag till läraren på utvecklingssamtalet veckan därpå – och var på vippen att nämna Yaleprofessorn Robert Shillers namn (men det lät för pretentiöst och beskäftigt förstås).

Det jag tänkte säga var att det var lättare att följa Robert Shillers föreläsningar om finansiella marknader än att förstå min dotters mattebok. Och Shiller är ju inte vem som helst: den 14 oktober utsågs han till nobelpristagare i ekonomi. (Jag blev lika glad av det som när Alice Munro fick litteraturpriset veckan innan. Både är så enkla och avskalade i sin formuleringsförmåga och i sin framtoning.).

Det var för några år sedan jag upptäckte Robert Shiller på den otroliga sajten Open Culture där man kan välja och vraka bland hundratals föreläsningar. Jag valde på måfå och tyckte att jag behövde fortbilda mig lite inom det finansiella området. Då upptäckte jag kursen Financial market: 23 föreläsningar à en dryg timme var med rubriker som Technology and invention in finance och Theory of debt.

Låter inte superkul. Och Robert Shiller är ganska torr egentligen – men ändå så pedagogisk, skön och ödmjuk. Shiller beskriver allt från grunden. Och han börjar nästan alltid i historien, benar ut begreppen. Vad är en bank egentligen och varför uppstod de?  Vad är ränta? Successivt bygger han på den ena byggstenen till den andra tills han helt plötsligt är framme vid dagens finanskris – och förståelsen växer fram som en bild i huvudet. Man känner sig riktigt smart mellan varven (vilket tyvärr sjunker undan snabbt).

I februari tog Robert Shiller – som första nobelpristagare – även steget ut i MOOC-världen (Massive open online courses), den trend som successivt håller på att omvandla hela universitetsvärlden. Via en MOOC kan alla som vill kostnadsfritt läsa och följa kursen och få ett certifikat. I början av februari hade drygt 110 000 personer världen över anmält sig till Robert Shillers kurs.

(Eftersom en Yalekurs antagligen går på några hundratusen kronor förstår man intresset, men man kan fundera på vad universiteten tjänar på det på sikt.)

Få av dessa lär dock slutföra visar statistiken, men det är ett intressant fenomen. Lite som Spotify för universitetsvärlden, och det kommer påverka hela marknaden på många sätt. Varför plugga i en normalsvensk högskola när jag kan få hjälp av världens bästa professorer?

Universitetsvärlden har tagit innehållsmarknadsföring – eller content marketing – till en helt ny nivå. Men jag är inte intresserad av att få något certifikat eller nya universitetspoäng. Jag drivs av nyfikenheten och tycker om att fortbilda mig under mina kvällspromenader.

En sak är säker: Hade jag haft Robert Shiller på gymnasiet hade jag troligen blivit ekonom.

Bonustips: När ni ändå utforskar gratiskurserna på webben kan jag även rekommendera ytterligare en Yalekurs, Introduction to psychology. Det är psykologiprofessorn Paul Bloom (Robert Shillers granne för övrigt), som håller kursen och bland annat går igenom frågor som varför vi attraheras mer av vissa personer än andra, vad det egentligen är som gör oss lyckliga och varför vi kategoriserar in människor i stereotyper.

 

Det här inlägget är en del i bloggutmaningen #Blogg100, att blogga minst ett inlägg om dagen i 100 dagar.