Som en av Intellecta Corporates färskaste konsulter tänkte jag ägna det här blogginlägget åt att ge lite tips till dem som nu pluggar på högskola/universitet och som i framtiden vill ge sig in i kommunikationsbranschen. För min egen del växte intresset för strategisk kommunikation när jag läste statskunskap och sedan följde en ganska krokig väg innan jag förra året kom till Intellecta. Att göra praktik var ett viktigt steg på vägen till en anställning för att få konsultvana och struktur på mitt arbete.

Först och främst ska jag kanske försöka besvara den fråga som jag själv undrade mest över när jag pluggade – vad gör man egentligen på en kommunikationsbyrå? Svaret är inte helt enkelt eftersom det varierar så mycket beroende vilken roll man har, vilken inriktning byrån har och vilka uppdrag man arbetar i för tillfället. Personligen har jag bland annat gjort målgruppsanalyser, varit med och utformat strategi och budskap åt våra kunder, utvecklat informationsmaterial tillsammans med en formgivare och tagit fram kravspecifikationer för digitala projekt. Om du tycker det låter kul så kommer här mina bästa tips till studenter som är intresserade av en framtid inom kommunikation. (Och här kan du se vilka jobb du kan söka hos oss just nu).

1. Skaffa praktikplats eller sommarjobb under tiden du pluggar
Praktisk arbetserfarenhet är fortfarande det bästa sättet för att lära sig branschen och yrket. All praktik är bra, men generellt kanske man inte ska stirra sig blind på byråns, företagets eller organisationens namn och storlek. En mindre byrå kan vara mycket bra som första inblick i branschen då man oftast får ett större ansvar och en bättre översyn på samtliga delar av verksamheten. De erfarenheter du fått under praktiken ger dig senare stora fördelar under slutet av din utbildning då man enklare kan omsätta teoretiska resonemang till verkliga situationer och utmaningar.

2. Välj utbildning efter intresse
På Intellecta finns konsulter från alla möjliga bakgrunder. Många har en bakgrund inom journalistik eller pr, men man kan även hitta idé- och lärdomshistoriker, kriminologer och statsvetare. Eftersom våra kunder varierar mellan offentlig sektor, företag och organisationer inom en mängd olika områden är det en stor styrka att kunna bidra med andra perspektiv. Vilken utbildning man gått är därför inte det allra viktigaste. Istället handlar det mycket om att vara lösningsorienterad, bra på att uttrycka sig och att man kan samarbeta med både medarbetare och kunder. Vi brukar kalla det för allmän briljans.

3. Välj uppsatsämne med omsorg
En av fördelarna med att ha praktisk arbetserfarenhet redan under studietiden är att det blir lättare att skriva en uppsats med utgångspunkt i utmaningar hämtade från arbetslivet. Se till att ta tillvara på möjligheten att ägna 6 månader åt en fråga som intresserar dig och försök att hitta ett ämne som kan hjälpa till att spetsa din profil. Kanske finns det en kommun, byrå, företag eller organisation som behöver hjälp med något?

4. Lär dig att skriva på flera sätt
När jag började på Intellecta fick jag lite gliringar för att jag skrev alldeles för akademiskt (läs tråkigt). När man skriver analyser och rapporter är det jättebra att kunna uttrycka sig vetenskapligt, men ofta handlar det istället om att kunna engagera läsaren och att skapa intresse. En skrivarkurs kan vara väldigt värdefull. Annars kan man blogga, twittra och skriva i forum för att lära sig uttrycka sig på andra sätt. Själv ångrar jag att jag fnös åt studenttidningarna istället för att engagera mig i dem och vara med och påverka dess innehåll.

5. Håll koll på digitala trender
Oavsett om man är AD, skribent, utvecklare eller projektledare är det viktigt att ha någorlunda koll på digitala användarbeteenden. De flesta av våra uppdrag innehåller numera någon form av digital komponent, och det lär inte minska i framtiden.

Svenskarna och internet samt Ungar & medier är till exempel två bra och trovärdiga publikationer som släpps varje år. Intellectas Twittercensus är en annan. Det finns också podcasts och en uppsjö bloggar att lägga till i prenumerationslistan liksom ett antal (självutnämnda) profeter på Twitter som ofta kommer med intressanta länktips.

6. Ta del av byråernas kunskapsbank
Många byråer har sammanställt olika case och guider på sina hemsidor som alla kan ta del av. Även om dessa ofta är rent säljmaterial för byrån så kan det finnas en hel del matnyttig information som kan komplettera kurslitteraturen med insikter hämtade från verkliga projekt. Läs med kritiskt öga!

7. Häng med i samhällsdebatten
Detta ”tips” kan tyckas vara självklart, men för oss är det direkt avgörande att ha koll på vilka frågor som lyfts i den offentliga debatten. Vi som jobbar mycket mot kunder i offentlig sektor måste ha en övergripande bild av vad som händer i politiken, vilka aktörer som finns i olika politiska arenor och vilka regeringsuppdrag som påverkar myndigheternas prioriteringar. Att vara påläst är en förutsättning för att skapa trovärdig kommunikation, oavsett ämne.

Hoppas att någon av dessa erfarenheter kan hjälpa de som studerar idag. Sprid dem gärna till de som ni tror kan vara intresserade!

Det här inlägget är en del i bloggutmaningen #Blogg100, att blogga minst ett inlägg om dagen i 100 dagar.  Våra medarbetare bloggar tillsammans här på Intellectabloggen.