Skrev ju några rader om Buzzfeed för ett par veckor sedan. Humorsajten som jagar nyheter och nu anses vara en av av de stora utmanarna till de traditionella tidningshusen i framför allt USA. Buzzfeed snor välförtjänt trafik från jättar som New York Times och kommer med stor sannolikhet att stå stadigt när sent uppvaknande tidningar faller.

Buzzfeed är långt ifrån den enda nysatsningen som många tidningshus nu tittar avundsjukt på. Nyligen läckte ett internt jättedokument från New York Times ut, ett otroligt självrannsakande dokument som ironiskt nog Buzzfeed var med och breakade. I dokumentet finns en lista på den nya sortens konkurrenter, tillsammans med just Buzzfeed nämns Circa, ESPN, First Look Media och Flipboard. Om New York Times digitala förfall och vad de nya konkurrenterna lyckas med, det berättar Thomas Mattsson och Jan Helin i ett skönt nördigt avsnitt i sin podd.

Att många svenska tidningar mår dåligt, det är ingen hemlighet. De flesta verkar för tillfället kämpa med att få betalt för sitt innehåll även på nätet.

Oklart hur det går, snällt sagt.

Men vi har ju också några egna exempel på utmanare. Tänker bland annat på Nyheter24, som drar stortrafik och nu siktar in sig på att bli större än Expressen. Nyheter24 har definitivt hittat en lucka och en intressant modell. De är etablerade i dag och verkar ha ett bra grepp om en stor yngre publik.

Att läsa Nyheter24:s jobbannonser säger rätt mycket om satsningen. ”Vi finns bara på nätet. Därför måste du vara som oss. En digital inföding som är uppväxt med nätet. Du tar plats direkt i startelvan där du förväntas vara en gamechanger som vill synas och höras.” En ny reporter ska vara ”besatt av hitta nyheter som engagerar, delas, gillas, rekommenderas och snackas om”.

Min personliga ”gamechanger” är tveklöst Omni, Schibsteds nyhetsapp (numera även en sajt) som sakta men säkert lägger på nya funktioner. Det var länge sen jag hade tid och tålamod att läsa en dagstidning på traditionellt vis. De längre nyhetssändningarna på tv ser jag sällan i sin helhet. Visst har jag lufsat runt på de stora tidningssajterna och skummat rubriker och ibland fastnat i längre läsande, men inte heller det har gett mig den snabba överblick jag vill ha. I stället har faktiskt text-tv i mobilen – tillsammans med alla nyhetstips Facebook ger mig – varit det bästa alternativet. Det är en ful jäkla app, men den ger mig raka nyheter, tydligt prioriterade. Och så har den ju 377, sidan med snabbuppdaterade sportresultat.

Efter Omnis lansering har 377 varit min enda anledning att återvända till den gamla text-tv:n. Omni aggregerar och prioriterar innehåll från alla håll och kanter, paketerar utlänkar på ett väldigt snyggt sätt och, inte minst, tillför den korta summerande som var text-tv:s styrka. Funktionerna har fyllts på med tiden. Man kan skruva på inställningarna och anpassa tjänsten efter sina egna intresseområden, man kan följa enskilda ämnen och numera även få push-notiser. På senare tid har jag upptäckt att redaktionen också börjat skapa eget, lite Buzzfeed-inspirerat innehåll.

De har dessutom redan från start arbetat med sponsrat innehåll, vilket få verkligen har lyckats med utan att tumma på trovärdighet och kvalitet.

Omni har utsetts till Europas bästa nyhetstjänst i mobilen, men verkar ännu inte fått ett bredare genombrott i Sverige. Just nu ligger appen på en blygsam 160:e på App Stores lista över gratisappar. Redaktionen är på tiotalet personer och hela satsningen bör ha kostat betydligt mer än den smakat hittills. Vi får hoppas att Schibsted håller ut. Och att Omni snart har en egen 377-sida.

Det här inlägget är en del i bloggutmaningen #Blogg100, att blogga minst ett inlägg om dagen i 100 dagar.  Våra medarbetare bloggar tillsammans här på Intellectabloggen.