Gammal kärlek rostar aldrig heter det va? Mitt mediekonsumerande är i dag i stort sett helt digitalt, men jag slutar aldrig att fascineras och roas av alla fantastiska magasinsomslag.

I vår ”nya” digitala värld har omslaget fått en lite uppdaterad roll, från att tidigare ha varit magasinets dragplåster i kioskens fullspäckade tidningshyllor till en möjlig likeraket på Facebook. Vi såg det senast härom veckan, när nyhetsmagasinet Fokus lät LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson gör en Van Damme, alltså en ”epic split”, på ettan. Rubriken intill är lika genial som slående: ”Episk splittring”.

Fokus-omslaget har jag sett hyllas i mitt Facebook-flöde och på andra håll på nätet. Den smarta omslagsidén har därmed blivit en mindre sociala medier-kampanj. Om den har sålt några extra nummer av magasinet vet jag inte, men jag hoppas det.

Det absolut bästa stället att spana in nya och gamla magasinsettor heter Coverjunkie och är precis vad titeln antyder, en plats för omslagsknarkande. Huvudsajten är en blogg med ett omröstningmoment och sorteringsmöjligheter efter magasinstitel. Coverjunkie uppdaterar även flitigt sin Tumblr och sida på Facebook.

Fokus tillhör de få svenska titlar som kvalar in på sajten med viss regelbundenhet. En annan är det politiska magasinet Arena som verkligen är duktiga på att jobba med smarta, konceptuella bildlösningar. Omslaget här, med slipsen som snara och rubriken ”Mansfällan”, är bara ett exempel.

Under de år jag har följt Coverjunkie har ett antal tydliga favoriter utkristalliserats, inte minst Bloomberg Businessweek. Tidningens creative director Richard Turley kom från brittiska The Guardian och gav Bloomberg nytt liv, inte minst med hjälp av genomarbetade, smarta och ofta provocerande omslag. Turley har genom sitt arbete, och sin egna blogg, skapat ett spänningsmoment varje vecka vilket resulterat i att varje omslag mer eller mindre fått en egen digital lansering med påföljande spridning. Brittens omslag har skapat en hype som han själv har byggt på genom att vara transparent med hur omslaget har producerats, bland annat via magasinets YouTube-kanal.

Boston Magazine, New Yorker och TIME Magazine

Vidare i jakten omslagsinspiration hittar vi bland annat Boston Magazine som efter bombattentatet mot Boston Marathon gjorde en fantastisk hyllning med hjälp av skor som användes i loppet. Inspiration är en sak, men att sno idén rakt av som brittiska Bath Magazine gjorde är kanske inte helt okej …

The New Yorkers klassiska, illustrerade omslag är viktig del av tidningens identitet. När Obama erkände homoäktenskap i maj 2012 slog tidningen till med en till synes enkel, men förstås helt genial omslagsidé. Även Time Magazine har ett väldigt tydligt maner. Kolla gärna in klippet som samlar Time-omslag från 90 års utgivning. Personligen är jag väldigt förtjust i Woody Allen-bilden från 1972.

GQ, What's On och Esquire

Wired och GQ är andra magasin ni kommer att stöta på om ni börjar följa Coverjunkie. Båda visar att det går att skapa magi med mycket information på omslaget. Även om det är svårt att inte skapa magi med Zach Galifianakis (GQ från 2011) och lite guldglitter. 

De amerikanska och brittiska magasinen dominerar Coverjunkie, men det går förstås att hitta guldkorn från andra delar av världen. Ryska Esquires Christopher Walken-etta borde ha gjort sitt i tidningsställen. En annan favorit ges ut i Dubai och Abu Dhabi. What’s On är en färgglad evenemangsguide som tar ut svängarna en hel del. Resultat är alltid lekfullt och oftast väldigt lyckat.

Vad man sällan ser på Coverjunkie är exempelvis kund- och medlemstidningar. Men det lär komma, var så säker.

Hälsningar: Redaktör’n som ibland önskar att han vore AD.

Det här inlägget här en del i bloggutmaningen #Blogg100, att blogga minst ett inlägg om dagen i 100 dagar.