Vad krävs det egentligen för att ha koll på de senaste trenderna inom din bransch? Vilka kanaler, källor, sammanhang och människor behöver du ha koll på för att göra relevanta och korrekta omvärldsanalyser, men kanske också kunna se så långt in i framtiden som det är möjligt?

Svaren kommer bli olika beroende vem du är, vad du vill och vilken bransch du tillhör. Själv har jag länge följt ett relativt lättbevakat område, nämligen webb- och it-branschen. Ingenting är så omskrivet som utvecklingen på det digitala området. Det är snarare så att utmaningen ligger i att begränsa sig och sortera bland alla bra källor som finns för att hitta guldkornen. Det ger en känsla av smarthet varje gång man hittar en nischad blogg, en supersmal podcast eller en bra youtubekanal med få men hängivna följare.

6 x 5 från mitt digitala ekosystem

Jag tänkte ge dig en liten (med betoning på liten) inblick i mitt digitala universum och berätta om de platser på nätet jag använder och har använt för att få en översiktlig koll på den digitala utvecklingen i allmänhet, men också följa med i samhällsdebatter och mer breda diskussioner. Jag ger 5 tips inom varje kategori.

Twitter
Det är här jag först ser de stora snackisarna, och det är också här stora nyhetshändelser börjar dyka upp, oftast före de större etablerade medierna. Delvis handlar det ju om att följa intressanta personer och konton, men det uppstår också hela tiden nya taggar som kan vara intressanta att följa, antingen på kort eller lång sikt. Jag använder verktyget Tweetdeck och har löpande bevakning på hashtags som till exempel:

  • #Sthlmtech (Stockholms startupliv)
  • #Svpol (Svensk politik)
  • #Svfm (Svenska försvaret)
  • #Ehandel (Diskussioner om svensk e-handel)
  • #Agenda (SVT Agenda)

Relaterat: Så bevakar du situationen i Ukraina snabbare än svenska medier.

Bloggar
Bloggen är inte död! Snarare har den blivit ett permanent inslag i både traditionella och sociala medier och bidrar med spårbarhet och fördjupning, där Twitter- och Facebook-flöden känns mer flyktiga och fokuserade på här och nu. När du söker på Google efter vad som sagts om saker i efterhand brukar ofta bloggar erbjuda bra källor, jämfört med betydligt mer svåröverblickade twitterdiskussioner. Jag använder Feedly för att prenumerera på bloggflöden, och här är några av de 100-tals bloggar jag följer för att hålla koll på utvecklingen:

Svenska:

Här är även Cisions lista över de 10 bästa kommunikationsbloggarna i Sverige.

Utländska (både sajter och bloggar):

Podcasts
Poddar kräver både tid och uppmärksamhet för att följa, och är svårare att ”masskonsumera” på samma sätt som till exempel nyhetsartiklar och blogginlägg. Det finns helt enkelt en begränsning i formatet. Desto viktigare att det man faktiskt lyssnar på känns intressant.

Youtube-kanaler

Platser

Jag vill betona att det här bara är ett litet urval, mest för att visa på ett sätt att tänka kring källor och omvärldsbevakning. Till ovanstående kommer förstås ytterligare bloggar, sajter, direkta möten med personer i mitt nätverk, diskussioner i öppna och stängda forum, facebookgrupper, twittertrådar osv.

Vad är ditt bästa tips för att hålla koll på din bransch?

Det här inlägget är en del i bloggutmaningen #Blogg100, att blogga minst ett inlägg om dagen i 100 dagar.  Våra medarbetare bloggar tillsammans här på Intellectabloggen.