Framtiden för bokbranschen debatteras flitigt med e-böcker som ett naturligt nav i diskussionen. Hur framtidens författare ska finansiera och distribuera sina böcker är en het fråga i digitaliseringens tidevarv. The Underwriting är en ny bok, men också en tjänst och ett nytt försök att skapa en intäktsmodell för bokbranschen som landar mitt emellan de klassiska bokförlagens affärsupplägg och de renodlade plattformarna för egenpublicering som dykt upp de senaste åren.

The Underwriting är en ”E-Series about Wall Street, Silicon Valley and urban life in the digital age” och släpps gratis till en början, men kostar sedan pengar att ladda ner. Och varje avsnitt i ”e-serieboken” kommer med både ljud, bilder och möjlighet till läsarkommentarer.

Intäkterna kommer både från läsare som betalar för nedladdningar, men också från sponsorer som läsarna får rabatt hos när de betalar för att ladda ner innehåll.

”The revenue model of The Underwriting allows the author to take full control of the costs and profits of the publishing process. Besides the $1.50 per-episode fee or the $10 subscription fee for all 12 episodes this “season”, the author also profits from the sponsorship provided by various companies, including boutique confectionery Lavolio and mobile hotel booking app Hotel Tonight.” skriver VentureBeat.

The Underwriting kanske inte vänder upp och ner på litteraturvärlden i första taget, men initiativet pekar ut en riktning som blir mer och mer tydlig både när det bäller medie- och litteraturbranschens finansiella framtid; Det behöver inte handla om att hitta en enda lösning eller modell som ersätter den gamla, utan istället kan en mångfald av intäktsströmmar och metoder att finansiera sitt innehåll vara en väg framåt.

Det här inlägget är en del i bloggutmaningen #Blogg100, att blogga minst ett inlägg om dagen i 100 dagar.  Våra medarbetare bloggar tillsammans här på Intellectabloggen.