Det finns nyhetssajter som jagar humorklick. Och så finns det humorsajter som jagar nyheter. Som Buzzfeed.

Eftersom jag driver några ganska vältrafikerade sajter och Facebook-sidor med inriktning på humor händer det att våra stora nyhetssajter hör av sig till mig i jakten på klick. De vill helt enkelt publicera en hög bilder på skyltar med dråpliga särskrivningar på sin sajt och sen skapa virala skratt- och klickfester. Jag tillhandahåller webbredaktörerna bilder, svarar på ungefär samma frågor varje gång (”Vilken är din favorit?”, ”Varför upprör särskrivningar så många människor?”’). Vi pratar om allt från stora magasinssajter till kvälls- och morgonpress. Same same but different.

För min lilla sidoverksamhet innebär publiceringen trevlig pr och kanske lite nya följeslagare. Men jag märker samtidigt att det inte ger samma effekt som det gjorde för tre-fyra år sedan. Anledningen tror jag är enkel. Viralt blir det som inte är upplagt på nätet med nån som helst tanke på att det ska bli viralt. Eller det som är riktigt genomarbetat och välgjort. Som Zlatans Volvo-reklam. Eller som stora delar av innehållet på Buzzfeed.

Buzzfeed startades 2006 av Jonah Peretti som också var en av grundarna av The Huffington Post. När den senare och mycket uppmärksammade nättidningen såldes till AOL 2011 började Peretti lägga mer tid på Buzzfeed och utveckla sajten till vad den är i dag. Om-texten lyder:

”BuzzFeed is the social news and entertainment company. BuzzFeed is redefining online advertising with its social, content-driven publishing technology. BuzzFeed provides the most shareable breaking news, original reporting, entertainment, and video across the social web to its global audience of more than 130M.”

Förutom att ordet ”social” nämndes tre gånger noterade ni kanske att ”news” dök upp på två ställen? För Buzzfeed är i dag en humorsajt med vanliga nyheter, välgjorda av ”riktiga” journalister. När de ”traditionella” tidningssajterna går åt humorhållet för att locka trafik gör alltså Buzzfeed tvärtom.

När jag började följa sajten bjöd den på den ena katt- och memkavalkaden efter den andra. Det var en fantastisk humorsajt, men redaktionen (i dag är de 400 anställda på Buzzfeed) producerade inte nyheter, inte ens nöjesnyheter. Men Peretti såg uppenbarligen något som inte andra såg. Han anställde den etablerade politiske journalisten Ben Smith för att driva nyhetsverksamheten. Och 2012 gav nyhetssatsningen utdelning när Buzzfeed breakade nyheten att John McCain stöttade (endorse har väl ingen bra svensk översättning?) Mitt Romney i det republikanska primärvalet. I dag har nyheterna en självklar plats bredvid katterna på Buzzfeeds startsida.

Så vad kan vi vanliga dödliga svenska innehållsproducenter lära oss av Buzzfeed? En väldig massa förstås.

Det var ju det här med genomarbetade inlägg som skapar viralitet. Vi tar ett klassisk tidningsgrepp, den enkla testa-dig-själv-undersökningen som går ut på att svara på några frågor och så kommer du fram till ett svar (som i papperstidningen brukar publiceras i botten av sidan upp och ner). I Buzzfeeds version är hela testet vansinnigt underhållande. Jag kollade själv vilket britpopband jag var härom dagen och själva testet bjöd på allt från roliga gif-bilder och söta hundar till brittiska kraftuttryck. Det var roligare att göra testet än att komma fram till att jag var Stone Roses (inte helt fel dock, även om jag hellre vill vara Pulp).

Det är mycket arbete bakom ett sånt test, väldigt mycket mer än att hiva upp ett bildspel med tio bilder som nån lallare (ibland jag alltså) har skickat över via Dropbox. Det senare är snabbt gjort, men det ger inte något bestående intryck hos besökaren i dag.

Slutsats 1
I det allt mer växande bruset ställs större och större krav på innehållet. Det gäller Aftonbladet, det gäller din kundtidning, det gäller ditt företags Facebook-sida.

Slutsats 2
Ta inte för givet att framtidens stora svenska nyhetsleverantörer heter Aftonbladet, Expressen, DN eller SvD. Nyheter24 har redan visat – genom ett förhållningssätt som i viss mån påminner om Buzzfeeds – att det går att sticka upp. Buzzfeed har i dag lokala kontor på flera ställen i världen och om man ska följa sajtens utvecklingskurva tillhör de snart nätets verkliga giganter.

Slutsats 3
För att understryka slutsats 2. Buzzfeed kan mycket väl representera framtidens stora nyhetssajter. I grund och botten har de byggt en massa trafik och lojalitet och alla dessa besökare är förstås intresserade av nyheter. Varför inte ta del av detta på favoritsajten? För den här enorma användarskaran kan faktiskt Buzzfeed stå för den trovärdighet som traditionella mediehus håller så högt.

Slutligen, listan på sajter som mycket väl kan gå Buzzfeeds väg:

Cheezburger Network – det klassiska humornätverket bakom lolcats bland annat.

The Poke – brittisk humorsajt, byggd som en nyhetssajt men det som ligger under kategorin nyheter är ren, härlig satir. Eller nåt …

Reddit – för många unga troligen den främsta källan till nyheter redan. Intressant att se hur svenska avdelningen Sweddit växer allt snabbare.

Det här inlägget är en del i bloggutmaningen #Blogg100, att blogga minst ett inlägg om dagen i 100 dagar.  Våra medarbetare bloggar tillsammans här på Intellectabloggen.