Utbudet av mediebevakningstjänster har de senaste åren blivit väldigt stort och du har säkert stött på diskussionerna på exempelvis Facebook: vilken tjänst är egentligen bäst?

Den frågan ställde sig och Ung Cancer och gav Emanuel Karlsten och Ingrid Lord, redaktör på Ung Cancer, i uppdrag att söka ett svar. I september förra året inledde de undersökningen som nu har presenterats.

Sammanlagt har de testat åtta olika tjänster. De har bland annat kikat på antal träffar, träffbild och kostnad. De har exempelvis fått väga in att endast två av tjänsterna söker i traditionella medier (Opoint och Retriever). Även saker som användargränssnitt och förädling av sökdata lagts i skålen.

Och vinnaren blev … Lissly.

Lissly är en svenskutvecklad tjänst som får idel lovord av testredaktörerna.

”För ingen annan på marknaden levererar en tjänst som är lika intuitiv. Para det med ett av testets bästa träffresultat på våra viktigaste sökord och ett av testets bästa priser och vinnaren blir självklar”, lyder delar av motiveringen.

Hela testresultatet och motiveringen hittar du här.

Håller du med? Vilka erfarenheter har du av Lissly och de övriga tjänsterna i testet?

Det här inlägget är en del i bloggutmaningen #Blogg100, att blogga minst ett inlägg om dagen i 100 dagar.  Våra medarbetare bloggar tillsammans här på Intellectabloggen.

(Bilden i toppen av sidan är hämtad från Twittercensus, Intellecta Corporates strategichef Hampus Brynolfs årliga undersökning över det svenska twittrandet).