Många restauranger, hotell, caféer och andra ställen där människor samlas och umgås brukar erbjuda gratis internetuppkoppling. Det går att se det som en del i servicen, eller som ett sätt dra till sig och behålla kunder under tider på dagen då det är glest med besök i övrigt. Gästerna kan enkelt slå upp sin laptop eller padda och jobba från ett café, och på platser med begränsad 3g- eller 4g-uppkoppling kan ett snabbt wifi-nätverk vara en riktig publikmagnet.

Vad inte så många tänker på är vad en gratis uppkoppling kan innebära för företaget som erbjuder det när det gäller exponering i de digitala kanalerna. Speciellt på platser där användarna är långt hemifrån eller osäkra på om deras egna mobilabonnemang kommer att fungera. Åland är en sådan plats, och ålänningen Mats Adamczak bestämde sig för att jämföra de platser (restauranger, företag, butiker osv) på Åland som erbjuder en wifi-uppkoppling till sina kunder med hur många incheckningar gästerna gjorde på Facebook (och alltså i förlängningen hur mycket exponering de olika ställena fick på nätet).

”Fast det har hänt positiva saker med roamingavtal för de som reser i de nordiska länderna, så är det fortfarande långsamt och begränsande att surfa via mobilen. Många är också rädda från skräckhistorier på flera 1000-tals euros mobilräkningar från utomlandsvistelser. En enkel grundregel om man vill att folk skall dela med sig av ditt innehåll, så måste de ha möjligheten (tekniken, billigt) och orsaken (värt att dela)” skriver Mats Adamczak.

Här kan du se sammanställningen som Mats har gjort över platser på Åland med gratis wifi-uppkoppling och hur många följare varje ställe har kontra hur många incheckningar gästerna gjort. Han avslutar också sitt inlägg med en uppmaning att aktivera möjligheten att checka in på de platser som ännu inte gjort det på Åland, till exempel ön Silverskär. Detta för att indirekt öka möjligheten för besökare att skapa exponering, men också såklart att fånga upp och interagera med gäster och andra intressenter.

Erbjuder du gratis wifi för dina besökare?

Det här inlägget är en del i bloggutmaningen #Blogg100, att blogga minst ett inlägg om dagen i 100 dagar.  Våra medarbetare bloggar tillsammans här på Intellectabloggen.