Ellen DeGeneres selfie från Oscars-galan sänkte Twitter. Det är det första inlägget på Twitter som kommit över tre miljonersstrecket i retweets. Vi har blivit som ett stort fiskstim som ändrar riktning på en nanosekund. Ständigt på jakt efter nästa unika delning. Som en haj känner doften av blod på flera kilometers avstånd, har vi utvecklat ett sjätte sinne för sociala medier och gör blixtsnabbt en analys om vad som är värt att dela. Varför blev Oscars-tweeten en Twitter-sänkare? Aldrig förr har en bild samlat så många stora skådespelare på ett fullständigt avväpnande sätt. Inte uppställt, utan äkta och enkelt. Jag har aldrig sett Meryl Streep så glad.

I den här typen av kommunikation finns det hjärta. Och det är smittsamt.

Så hur översätter vi den enkelheten till annan kommunikation? Skulle en selfie på en ledningsgrupp skapa samma intresse? Knappast, men att våga tala till hjärtat och inte bara hjärnan är en bra strategi. Jag har läst, och för den delen själv skrivit, otaliga dokument och rapporter från företag och organisationer som låter bra, men där den kommunikativa kärnan går förlorad. Jag vill ställa mig upp som ett av barnen Von Trapp, i Sound of music, när fräulein Maria ska lära de sjunga och utbrista ”But it dosen’t mean anything”.

I en tid när mänskligheten producerar mer information än någonsin, hur blir man nästa stora delning? IDC förutspår att mellan 2005 och 2020 kommer vårt digitala universum öka från 130 exabyte till 40 000 exabyte, eller 40 biljoner gigabyte. IDC räknar även med att 80 procent av all data från konsumenter kommer att gå förlorad eftersom företag och organisationer inte har kompetens att ta hand om eller analysera den. För två år sedan gick IBM ut och frågade över 1 700 marknadschefer i 64 olika länder om kommande utmaningar. Explosionen av data toppade listan av orosmoment, tätt följt av sociala medier och spridning av kanaler och enheter. Studien visade att marknadscheferna var väl medvetna om utmaningen med big data, men att de flesta kände sig oförberedda att handskas med problemet.

Kan vi förädla sociala mediers framgångsfaktorer i vår innehållsstrategi? En bra början är att verkligen reflektera över vad vi säger och varför. Att sluta pladdra och rapportera. Men det viktigaste är ändå hur vi säger det. Håll det enkelt och nära. Hitta ert hjärta och var generösa. Då kommer åtminstone jag att lyssna.

Det här inlägget är en del i bloggutmaningen #Blogg100, att blogga minst ett inlägg om dagen i 100 dagar.  Våra medarbetare bloggar tillsammans här på Intellectabloggen.