Vi börjar närma oss slutspurten på Blogg100-utmaningen och det är en tuff uppgift att fylla bloggen med intressanta och relevanta inlägg varje dag. Samtidigt är vi många som kämpar på och tittar man på statistiken ligger vi fortfarande bra till här på Intellectabloggen. Senast förra veckan publicerades ett av de mest lästa inläggen sedan utmaningen startade.

Vad är det då för innehåll som engagerar läsarna av den här bloggen? Dags att bli lite meta och vända blicken inåt, mot oss själva.

Här är de 10 mest lästa inläggen på Intellectabloggen:

  1. Guide: Så bevakar du situationen i Ukraina snabbare än svenska medier
  2. Den ideala längden för allt på internet
  3. Så får du jobb på en kommunikationsbyrå
  4. Därför har forskarna fel om valet i sociala medier
  5. Universiteten håller på att bli som Spotify
  6. Hackaway (om 24-timmarshackathon)
  7. Fem kännetecken på en bra arbetsplats
  8. Mossig företagskultur hindrar jämställdhet
  9. Vem tjänar på att du sprider informationen vidare?
  10. Fyra enkla ”lifehacks” som ger dig kontroll på tillvaron

Slutsatsen blir att de som läser den här bloggen gillar konkreta tips och guider, inlägg om rekrytering och företagande samt sociala medier och journalistik. Lite som vi alltså. Utanför topp tio, men fortfarande välläst hittar vi inlägg om ekonomi, varumärken och design. Tre områden som många av oss på Intellecta Corporate jobbar med.

Det är roligt att se att våra olika kompetenser är så välrepresenterade både när det gäller innehållet i inläggen, men också när det gäller läsarintresse. Vi får helt klart anledning att återvända när hela utmaningen är över och göra en komplett analys av bloggens framgångsfaktorer.

Det här inlägget är en del i bloggutmaningen #Blogg100, att blogga minst ett inlägg om dagen i 100 dagar.  Våra medarbetare bloggar tillsammans här på Intellectabloggen.