Så kom den äntligen. Finalen vi väntat på sen den där senvinterdagen tidigare i år då hela Blogg100-utmaningen drog igång.

Vi på Intellecta Corporate arrangerade två olika event med bloggtema under tisdagen, som ett sätt att sätta punkt för vår egen blogginsats, men också dela våra erfarenheter med andra och själva bli inspirerade. Några slutsatser berättade vi om i inlägg nummer 100 och i det här inlägget på Bisonblog finns ännu mer statistik från hela Blogg100-utmaningen. Efter tisdagens event känner vi ännu mer att bloggen är här för att stanna, och att intresset för bloggen som kanal fortfarande är stort.

Frukostseminarium med bloggtema

Frukostseminarium med bloggtema

”Det bästa seminariet jag varit på i år”. Så sa en av våra kunder efter frukostseminariet med tema bloggar, som inledde tisdagen. Panelen som bestod av Hans Kullin (sociala medier-ansvarig på Coop), Ellinor Eke (vd för hållbarhetsbyrån U&We), Fredrik Wass (Intellecta), Victoria Gillberg (Intellecta) diskuterade företagsbloggande och bidrog med konkreta tips och råd under ledning av Hampus Brynolf (Intellecta). Bland annat konstaterade panelen att det perfekta blogginlägget är max 3000 tecken långt och att bilderna är viktigare än man tror. Vidare så kräver en lyckad bloggsatsning både dedikerade resurser, en redaktionell strategi och förankring hos ledningen. Bloggen som egen och ägd kanal jämfört med andra sociala medier på externa plattformar avhandlades också.

Blogg100 After Work med ”speakers corner”

Blogg100 After Work

Senare samma dag var det dags för Blogg100-final för de bloggare som själva deltagit i utmaningen. På den After Work vi arrangerade valde 7 personer att delta i ”speakers corner” och berätta i 5 minuter var om sina erfarenheter från bloggandet. Vi fick höra flera gripande berättelser om vad bloggandet betytt och några av talen berörde publiken oväntat mycket. Du kan läsa mer om de olika talen här.

Nu går vi vidare, förväntansfulla inför att fortsätta driva vidare Intellectabloggen. Kanske publicerar vi inte ett inlägg om dagen, men att ha en redaktionell planering, en tydlig idé kring både skribenter och innehåll samt mätbara mål är något vi tar med oss från Blogg100 i det fortsatta arbetet.